علی لاریجانی اظهار می کند تنها در طول ۴۸ ساعت، کمیته بررسی مجلس موضوع نامه مهدی کروبی در مورد «آزار جنسی» برخی از بازداشت شدگان را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که سخنان کروبی کذب است. البته لاریجانی هیچ اشاره یی نکرد که منظورش از «کمیته بررسی مجلس» کدام کمیته است. ۱۲ ساعت پس از انتشار نامه کروبی به هاشمی رفسنجانی مبنی بر ابراز نگرانی و درخواست رسیدگی به برخی از اظهارات زندانیان آزادشده مبنی بر آزار در بازداشتگاه ها، علی لاریجانی وعده داد او هم مانند هاشمی رفسنجانی محتوای این نامه را بررسی می کند.
حال در کمتر از ۴۸ ساعت وی دیروز صبح در ابتدای جلسه علنی مجلس اعلام کرد یک ماه است چنین گزارش هایی به کمیته بررسی واصل شده است. در گزارش آمده در بازدید از کهریزک و اوین هیچ گونه موردی مبتنی بر آزار و تجاوز جنسی مشاهده نشده است. این در حالی است که مهدی کروبی در نامه اش به هاشمی رفسنجانی اعلام کرده بود مستندات قابل توجهی که از زندانیان آزاد شده به دست آمده سبب شده وی نسبت به برخی روایت ها از درون بازداشتگاه ها حساس شده و خواستار بررسی صحت و سقم آن شود. حسین کروبی هم به نقل از مهدی کروبی اعلام کرده بود کروبی اخیراً با تعدادی از زندانیان آزادشده و خانواده های آنها دیدار داشته و سخنان دلخراشی را در این ملاقات ها شنیده است.
گرچه لاریجانی دیروز تقریباً موضوع را تمام شده عنوان کرد و تنها به عنوان پیشنهاد کمیته مجلس (نه پیشنهاد شخصی) از کروبی خواست «اگر شواهدی مبنی بر آزار و تجاوز جنسی در اختیار دارند به وی یا هیات اطلاع دهند تا به طور جدی پیگیری شود» لاریجانی اضافه کرد؛«لازم به ذکر است اینجانب از طرق دیگری نیز موضوع را پیگیری کردم و نتیجه همان است که در گزارش کمیته مجلس آمده است. ملاحظه می کنید که موضوع آزار جنسی بازداشت شدگان کذب است و بر سر امری که مبنای واقعی نداشت چه سر و صدایی به راه انداخته شد. این امر یک هشدار باش به سیاستمداران است که مراقبت نمایند در شرایط غبارآلود افکار عمومی، هر ادعایی را قبل از تحقیق، آن هم تحقیق کافی به سطح رسانه ها نکشانند تا دستاویز بیگانگان شود.
البته در ماجرای پس از انتخابات اشتباهاتی در بازداشتگاه کهریزک رخ داد که با پیگیری های انجام گرفته و دستورات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه یی (دامت برکاته) با متخلفان برخورد شده، ولی به هیچ وجه این تخلفات از این جنس نبود و همچنان موضوع در حال پیگیری است.» هشداری که دیروز با ادبیات تندتری از سوی چهره های تندرو رایحه خوش خدمتی مطرح شد. لیدرهای حامی احمدی نژاد گرچه در چند روز گذشته در راهروهای مجلس عصبانیت خود را از نامه کروبی اعلام کرده بودند اما دیروز مهدی کوچک زاده از تندروهای حامی احمدی نژاد در صحن علنی به صراحت توهین به کروبی را آغاز کرد.هرچند لاریجانی مطابق میل کوچک زاده و هم طیفانش سخنان کروبی را تکذیب کرد اما کوچک زاده خطاب به لاریجانی گفت؛ خواهشمندم به کسانی که حتی دوستان شان هم آنان را قبول ندارند، بها ندهید.
آیا این افراد شخصیت های ارزنده یی هستند؟ آیا اینها مصداق نخبگانی هستند که آقا فرموده اند؟ اینها با شهرام جزایری سر و سری دارند. محسن رضایی در واکنش به نامه کروبی ؛ شما در سخنان امروز خود تاکید کردید در بررسی های انجام شده در هیچ یک از بازداشتگاه ها آزار جنسی دیده نشده است. اینها در حال انجام کاری هستند که جای متهم و قاضی عوض شده است. اما لاریجانی از کوچک زاده خواست مودبانه نسبت به همدیگر و شخصیت ها صحبت شود و اگر کسی هم مطلبی را مطرح کرد از همان ابتدا موضع گیری نشود. نباید مطالبه حاشیه یی را به صحن مجلس کشید. وی گفت؛ شما اطلاع دارید که وقتی این مطالب در رسانه ها مطرح شد چه داستان هایی داشت و ما لازم دیدیم رسیدگی کنیم تا افکار عمومی روشن شود و اشکالی در این زمینه وجود ندارد.
البته اعضای حزب اعتماد ملی در مجلس هم ساکت نماندند. محمدرضا خباز عضو حزب اعتماد ملی خطاب به لاریجانی گفت؛ برای آنکه تشنج در مجلس حاکم نشود از این توهین ها جلوگیری کنید وگرنه ما هم مجبوریم به مقابله بپردازیم. وی خطاب به کوچک زاده گفت؛ افراد کوچک زاده به بزرگ زادگان توهین نکنند. وی همچنین به لاریجانی خاطرنشان کرد؛ جنابعالی به عنوان رئیس مجلس پس از گزارش از کمیته ویژه خواستید چنانچه مصادیقی وجود دارد به کمیته ارائه شود که کار بسیار درستی است، اما تذکر کوچک زاده خارج از روال است چون شما وارد دستور کار مجلس شده اید. امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند به محبوب کسی توهین نکن که به محبوبت توهین خواهد کرد. بنابراین من هم می توانم اظهاراتی بکنم اما نمی گویم و خواهش می کنم افراد کوچک زاده به بزرگ زادگان توهین نکنند. این جمله محمدرضا خباز احسنت تعداد زیادی از نمایندگان را به دنبال داشت.

روزنامه اعتماد (www.etemaad.com)